Bloggare rasar åter igen...

image114

..Helt otroligt ofattbart...

"Det kan bli avgifter på som mest 1200 kronor om året för hjälpmedel som rollator, elrullstolar och träningscyklar från nästa år i Stockholms län. Det har tidigare alltid varit gratis att låna, men nu planeras flera nya avgifter för att dra in mångmiljonbelopp till landstinget. Några beslut är ännu inte fattade, men den borgerliga alliansen har gett ett uppdrag till tjänstemännen att hitta besparingar på hjälpmedelsområdet som dragit över sin budget under många år. Och förvaltningen har nu tagit fram flera kontroversiella förslag för att öka landstingets inkomster med cirka 25 miljoner. Bland annat måste man betala 500 kr för en komplett rollator med korg och en elrullstol ska kosta 600 kronor i hyra per halvår. Detta är gratis idag liksom tränings- cyklar och samtalsförstärkare, men också här blir det avgifter även om det finns starka medicinska skäl för patienten att få hjälpmedlen."

Men det är ett ju bra initiativ av alliansen, man har ju, exempelvis, hört om så många friska unga människor som på skoj lånar lite rullatorer då och då och rejsar omkring helt i onödan... eller... vänta.. nej... det har man inte... hmmm.. men det måste ju finnas en vettig logisk och humanistisk förklaring för detta va? Alliansens vägar äro outgrundliga, men ALLTID empatiska, och aldrig att alliansen skulle dra nytta av handikappades och svårt sjuka människors situationer för att få in mer penningar till landstinget... väl?

Jag vet att vår kulturminister ( som säkert gör sitt bästa, men jag ställer mig ändå tvivlande) tycker att det vore en bra grej att inte längre låta lånandet av böcker på bibliotek vara gratis ( hyrböcker?)... själv tycker jag att det är ett vidrigt förslag, men skulle det inträffa så har jag ändå möjligheten att göra ett val: Köpa boken för en större summa, eller...hyra den för en mindre summa.
En Person med grav CPskada har nog inte så mycket möjlighet att utbrista: "Nej, vilken onödig utgift, idag gör jag valet att inte ha en grav CP-skada som ju gör mig tvungen att vara rullstolsburen och ha en töntig personlig assistent som ständigt ska ta på mig!".

.Omval nu, tack.

Kommentarer
Postat av: Calle

Bra rutet syster!

2007-09-15 @ 01:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0