buecker

image30

Idag kunde jag ha fikat ned cappucino efter cappucino, eller snitsigt men långsamt avnjutit en kall sommaröl på någon av söders mustigt svett, avgasiga och prutt-dunstande uteserveringar*, så, jag är faktiskt inte helt säker på vad som flög i mig då jag för min sambo proklamerade att jag ville färdas till stadsbiblioteket.

Efter oroliga konversationer fram och tillbaka rörande byggarbetarna i köket och katterna i vardagsrummet i kombination med den ständigt öppna ytterdörren som inte kunde stängas pga de tjocka slangarna som slingrade sig in från trappuppgången, genom tamburen på det skyddspapperstäckta golvet, till köket och in under diskbänken där de försvann, så befann jag mig äntligen vid Tunnelbanestation: rådmansgatan.

Jag tar mig glatt in via den bizarra lilla ingången med den roterande dörren, och fylls av en underlig typ av ... vördnad, i brist på bättre ord. Min puls ökar alltid när jag är inne i stadsbibliotekt, överallt finns böcker, ord, sagor, fakta, information och hemligheter, skrik och viskningar, och de är alla tillgängliga för mig.
Jag lånar alltid förmånga böcker, och jag vill läsa varenda en.

Jag saknar tiden före mobiltelefoner i var persons ficka/väska/hand.
Speciellt inne i biblioteken.
Jag saknar den där påtagliga tystnaden som aldrig var tyst, utan intensiv och ljudlig, då arkitekturen i sig förstorade varje liten ljudvåg.
Man viskade på sin utandning, man lyssnade till sina egna fotsteg,på snörvlande akademiker som försöker prassla så ljudlöst som möjligt med sina godispåsar, man hoppade till vid smällen av någon som råkat tappa sin bok som landat på stengolvet som ett överdrivet åsknedslag. Och man fruktade eventuella magknorranden som garanterat skulle få alla att vrida på sina huvuden och stirra på en medan man ville sjunka genom marken.
...Jag saknar det lite.

Jag Lånade:


*Svett och prutt, måhända, pretto-och-kulturskredd? Absolut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0