TUrkmania


image92

Som genom ett rökelsedoftande "kosmiskt  sammanträffande" så slår jag på TV´n och döm om min förvåning när jag inser att det är turkiska ü´n jag hör!
kunskapskanalen rullar alltså en dokumentär om Bron som kopplar samman Asien med Europa, en toklång, gigantisk bro som skär längsmed horisonten. Nu missade jag tyvärr större delen utav den då jag befann mig i duschen större delen av sändningstiden, men för er som vill ha en titt på Istanbul och höra språket så rekommenderar jag att ni följer mitt exempel och bänkar er framför TVapparaten den 30/7 då den sänds i repris.

På tal om detta land som jag blivit lätt fixerad vid så vill jag tipsa om en musikupplevelse... nu har jag ju mest hört "Halk müzik"; det jag nämnde tidigare som lät som vikingarna... ("Halkmüzik" är faktiskt "Dansmusik"), så döm om min överasskning när jag hörde medryckande som soelvänliga basgångar och en röst som skvallrade att personen som rösten tillhörde garanterat hade mycket kraftiga polisonger.
Den låt som ni kan höra om ni följer denna länk dit den vill ta er, den tycker jag om.. och jag har bestämt mig för att översätta dess text.. så fort jag har en vettig ordbok... ordlistan i slutet på min Turkiska-bok är riktigt det bäst rustade verktyget för just den uppgiften.
Var så goda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0