Se där till vänster, där sitter en medmänniska.

image93
Jag har ett närmast abnormt stort människointresse.
Det är jag som låtsas att jag läser reklamens budskap ovanför fönstrena i tunnelbanetåget, när jag egentligen sitter och funderar över just dig, du, som sitter där under.

Jag leker fram vart du är påväg, varför du ska dit och varför du just lämnade den andra platsen.
Andra stunder sysselsätter jag mig med tankelekar som:
  • "koppleri" : Den går ut på att i tanken para ihop olika människor i kupén, och givetvis krävs därtill motivation varför de skulle vara så bra för och med varann. Bäst är de osannolika paren.. det är de som blir lyckligast.
  • "Den nakna människan" : Är inte alls så pubertalt som det kan tyckas, det går ut på att man i tanken föreställer sig hur ens medpassagerare skulle se ut utan hud, sedan tar man ett steg till och tar bort Muskulatur och fettvävnad, Olika inre organ och slutar först när vagnen är fylld av skelett med var sitt bultande hjärta. Som bonus kan man sedan radera även skeletten, och därmed vara omgiven av bultande hjärtan som med märkliga rörelser svävar ut och in ur vagnen på olika höjd. Det är faktiskt en mycket behaglig övning.
  • "Massmördaren" Enkelt: Vem i vagnen är massmördare, vilka mord har den personen begått och hur kommer det sig att han/hon inte blivit upptäkt än?
Nog om mina oroväckande mentala tidsfördriv.
Vad jag egentligen ville säga när jag började skriva det här inlägget, precis innan det spårade ur var att vi inta tar tillräckligt mycket intresse för våra medmänniskor, oavsett deras ålder och kön.
Någon kanske utstöter en föraktfull fnysning i en ung och dräggig punkares rikting, helt ovetandes om att denne är djupt engagerad i samhällsfrågor som även ligger fnysaren varmt om hjärtat.
Eller killen som tjejen inte ens lade märke till, han, som skulle kunna ha varit den bästa älskaren hon mött om hon ens hade sett att han faktiskt fanns där.
Borgaren som döljer en lång historia av saknad och smärta
Lantisen som bär på drömmar om ett författarskap
Blatten som mest av allt vill studera jurudik och som om nätterna drömmer om sin farbror som i ett annat land blir torterad i det fängelse som myndighetera hävdat att han blivit frigiven ur för länge sedan.
Arbetaren som älskar vin... osv osv.

Jag måste sammanfatta innan jag ballar ur fullständigt: Jag älskar bloggar för att de ger en inblick i andra människors liv.. andra människor som du eller jag hade dömt och sållat bort på ett ögonblick om vi hade suttit bredvid dem på bussen. Alla har sina sagor att berätta.
Jag har mina favoritbloggar länkade här till vänster..  Nu bjuder jag på tre helt nya som jag också har fastnat för.
De väcker tankar och berör på ett eller annat sätt... det är det som är viktigt.


Kommentarer
Postat av: Nynna

Spännande!
Alla möten är i någon mening utvecklande anser jag.
Tack för blogg-tips!

2007-08-27 @ 16:32:03
URL: http://nynnas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0