...och så var det dags för vädret...



Jag vill ta detta tillfälle att hylla den sommar som vi har upplevt hittills i år.
Visst har det kanske varit kvavt någon dag, men långt ifrån alla dagar har varit besvärande i sin tryckande fuktighet.
Och visst har det någon gång varit "lite för varmt", men fortfarande inte i närheten av 05´s monstersommar tack och lov. Jag är lycklig över de senaste ljuvligt regninga dagar som vi fått tillfälle att åtnjuta då luften känns sval och ren.(mindre ljuvligt för de översvämningsdrabbade, givetvis,de måste ju ha det så rasande jobbigt, arma människor.)

Jag gillar regn... när det inte har regnat på några veckor så saknar jag det och känner en märklig lätt oro någonstans i mig själv. Nu har jag tyvärr förlorat vårt fina paraply inne på citygrossisten, så långa promenader i regnet blir nu betydligt mer...blöta... och en smula mer hälsovådliga.
Nåväl... huvudsaken för mig är att det regnar.

image75

Jag vet inte varför jag alltid har älskat regn. Som barn var jag en av de, eller den enda /beroende på sällskap/ som faktiskt sprang ut i regnet, istället för ifrån.
Jag tyckte egentligen lika mycket om att vara ute i regnet som att vara inne och titta ut på det.

Jag minns hur jag mös på sommarfritids, under ett av de stora sommarregnen, när ingen av oss ungar fick vara ute längre, och blev inropade för att spendera dagen inomhus.
Jag stod länge vid den inglasade delen som vätte mot gården och lekplatsen, lyssnade till de stora dropparnas slag mot fönstret och njöt av att se vätan växa på andra sidan glaset.
Vattenpölarna förvandlades inför mina ögon till lockande bassänger, och jag önskade att jag hade fått gå ut, bara för ett litet kort ögonblick, bara tillräckligt för att få stå där och bli genomblöt... vilket personalen på sommarfritids givetvis aldrig hade tillåtit. Runt omkring mig fanns små klickar av barn som förvånansvärt tyst spelade spel, eller läste för varann.
Själv stod jag ensam och njöt av regnet.
Och sedan kom åskan.
Viss panik utbröt bland somliga barn, och allt blev ännu bättre än tidigare.

Regn är sådan nederbörd som endast består av vattendroppar. Dropparnas radie varierar normalt mellan 0,05 och 3,0 mm. Vid vanligt regn är dropparna större än 0,25 mm. Vid mindre droppar är det duggregn.

Vanligtvis har regn ett pH precis under 6. Det på grund av att atmosfärisk koldioxid löses upp i droppen och formar en mindre mängd kolsyra, vilket ger lägre pH. I vissa öknar, innehåller luftburen sand tillräckligt mycket kalcium för att höja pH-värdet till neutral, och kanske till och med basiskt. Regn med pH under 5,6 räknas som surt regn.

Regndroppars verkan på hastigheten, vilken är större för större regndroppar. Vid havsnivå, utan vind, regnar 0,5 mm duggregn i en hastighet av ungefär 2 m/s, medan större droppar (5 mm) regnar i ungefär 9 m/s.

 

image76

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0